Wil je afvallen? Leer eerst spieren te winnen! Diëten zijn onder ons!

Je kunt ze overal vinden, van kranten tot YouTube, van socials tot gezondheidsmagazines. Je herkent ze gemakkelijk: een lijst met voedsel gedeeld door maaltijden. Ze lijken op het eerste gezicht aantrekkelijk omdat ze voor iedereen turn-key gewichtsverlies bieden. De leit-motivatie van deze oplossingen op basis van gewichtsverlies is altijd hetzelfde: minder eten. Van het verminderen van gewone calorieën tot het verminderen van slechts enkele inname van macronutriënten of specifiek soort voedsel. In enkele woorden is snijden de sleutel. Het probleem met deze aanpak is dat een verlies op een bepaald moment altijd leidt tot winst. Een dieet kan niet eeuwig duren en na verloop van tijd zullen mensen elke gram die ze verloren hebben in hun dieet terugwinnen. Vraag rond. De overgrote meerderheid van de diëtisten ervoeren een rebounce na hun dieet. Dat is een groot probleem, hierdoor verliezen mensen het vertrouwen in hun vermogen om hun gewicht onder controle te houden.

Wat te doen dan? Een oplossing kan zijn om vetverlies in evenwicht te brengen met spiergroei

Kortom door de focus te verschuiven van het gewicht op zichzelf naar de kwaliteit van de massa die dit gewicht overbrengt. Tegenwoordig staat deze praktijk bekend als lichaamshercompositie en is het gericht op fit zijn in plaats van slank zijn. Hercompositie van het lichaam is een geweldige manier om vetten te verliezen en tegelijkertijd fit te worden, waardoor een algemeen goede lichaamsvorm wordt verkregen, waarbij het verlies van magere massa wordt vermeden die elke diëtist enerzijds ervaart en anderzijds het metabolisme niet vertraagt. Beide zijn belangrijke oorzaken van gewichtstoename na een dieet. Veel studies wijzen op het feit dat deze benadering van gewichtsverlies (maar beter gezegd moeten we spreken van gewichtsbeheersing) vooral effectief is bij mensen met overgewicht en ongetrainde mensen: het typische deel van de bevolking dat een programma voor caloriearm gewichtsverlies start. Het bereiken van spieren is met name gemakkelijk voor de beginners in de sportschool, omdat elke bodybuilder weet en ook vetverlies is sneller bij het begin van elke inspanning om het gewicht te beheersen.

Maar hoe het werkt?

Hercompositie van het lichaam gebruikt een mix van verschillende trainings- en dieetpraktijken en heeft een constante aandacht nodig voor hoe het lichaam erop reageert, om uiteindelijk enige variatie in de routines uit te voeren. In wezen zijn er drie belangrijke aandachtspunten voor deze praktijk: een licht calorietekort, een goede eiwitinname en een krachttrainingsprogramma. Het algemene succes hangt af van het succes van alle drie.

  • Ten eerste, om een vetverlies te bereiken, is wat calorie-inname een onderdeel van de reis. Bij het oefenen met lichaamssamenstelling moet deze vermindering lichter zijn dan bij traditioneel gewichtsverlies. Veel bronnen adviseren om elke dag niet meer dan 500 calorieën te besparen . Anderen doen een calorieëncyclus, door de inname van calorieën dramatisch te verminderen in dagen zonder geplande oefeningen en meer te eten in dagen waarin ze trainen. In beide gevallen is het resultaat wekelijks een calorietekort.
  • Ten tweede, om ervoor te zorgen dat het lichaam de "stenen" heeft om spieren op te bouwen, is het belangrijk om voldoende eiwitten te eten. Een studie uitgevoerd door Brigham en Women's Hospital in Boston, VS, toont aan dat caseïne de best presterende eiwitten zijn in deze gewichtscontroleprogramma's. In het algemeen wordt geadviseerd om 0,8 tot 1 gram eiwitten per lb lichaamsgewicht te eten.
  • De derde factor, training, is de 'motor' die de vorige twee oefeningen verwerkt tot een echte verandering in lichaamssamenstelling. Hoe deze verandering wordt bereikt? Door de spieren een stimulans te geven om te groeien met een weerstandstraining die steeds moeilijker wordt. Kortom een training vergelijkbaar met die gebruikt door bodybuilders in de sportschool om hun lichaamsgewicht te vergroten. Dit omvat progressieve overbelastingen en een toenemend aantal herhalingen tijdens trainingen.

In het kort, terwijl het de hoeveelheid energie die het lichaam ontvangt van voedsel vermindert, is het gedwongen om de energie te gebruiken die het heeft opgeslagen in de vorm van vet. Het probleem is dat hongerige lichamen de eiwitten van spieren gebruiken om energie te produceren, dus de tweede factor speelt een rol. Door een goede hoeveelheid eiwit te eten, raakt het lichaam nooit echt in een eiwitgebrek en zullen spieren niet afnemen, mits het calorietekort niet te groot is en met

Gepubliceerd door Henk-Jan Andijk

Ik ben een arts uit Amsterdam, Nederland