Overgewicht is een steeds vaker voorkomende lichamelijke aandoening in Nederland

Het komt zo vaak voor dat naar schatting ongeveer 67% van de volwassen Nederlandse bevolking te dik of zwaarlijvig is. Vanaf 1975 nam de obese bevolking onophoudelijk toe over de hele wereld, op elk continent, en werd het een groot gezondheidsprobleem van onze moderne tijd.

Sociale veranderingen en een gebrek aan passend beleid om daarop te reageren, leiden tot minder gezonde gewoonten in de bevolking. Volgens de WHO, de Wereldgezondheidsorganisatie, is dit de hoofdoorzaak van de toegenomen overgewicht van de wereldbevolking.

De twee factoren

De twee cruciale factoren die tot gewichtstoename leiden, zijn de verhoogde consumptie van voedsel van lage kwaliteit, rijk aan vetten en een symmetrische afname van fysieke activiteit, die afhangt van veranderingen in de manier van werken, transportsystemen en het dagelijkse gebruik van internet.
Het is geen verrassing dat inspanningen om gewichtstoename tegen te gaan, gericht zijn op het contrast van deze twee factoren. Diëten en sport zijn, samen met andere fysieke activiteiten, de belangrijkste strategie om gewicht te verliezen.

Aangezien gewichtstoename een groter probleem wordt onder de bevolking, wordt gewichtsverlies een groeiende economische sector met een toenemende relevantie voor media, scholen en in gezondheidsorganisaties. In februari 2019 vond in Canberra de eerste National Obesity Council plaats, een top gericht op het ontwikkelen van een strategie om het obesitasprobleem in Nederland aan te pakken.

In feite worden zwaarlijvige en te dikke patiënten blootgesteld aan grotere gezondheidsrisico's dan personen met een normaal gewicht

Ze lopen een groot risico om cardiovasculaire en musculoskeletale aandoeningen op te lopen, maar ook diabetes en sommige vormen van kanker. Een verhoogd gezondheidsrisico en een brede verspreiding van een vette lichamelijke conditie vertalen zich in enorme gezondheidszorgkosten voor staten en vormen een zware sociale last voor nationale regeringen.

Het is een politiek en economisch probleem en beleidsmakers proberen er adequaat op te reageren, waarschijnlijk te laat gezien de tijd dat effectief beleid effectief moet zijn op sociaal niveau.

Maar hoewel de politiek geen antwoord geeft op dit wereldwijde probleem, floreert de markt! Er zijn overal tal van strategieën, methoden en producten voor gewichtsverlies beschikbaar. Van diëten tot supplementen. Maar ook programma's, boeken, webinars, sociale kanalen en blog die erop gericht zijn mensen te helpen hun doelstellingen voor gewichtsverlies te bereiken.

Diëten zijn het eerste hulpmiddel dat mensen gebruiken om af te vallen

De meeste diëten streven ernaar hun doelen te bereiken door de hoeveelheid voedselinname te verminderen, die elk van elkaar verschillen, voornamelijk voor de kwaliteit van het voedsel dat tijdens het dieet wordt gesneden.

Tegenwoordig is er een algemene neiging om de voorkeur te geven aan koolhydraatarme voedingsregimes

Snijden op koolhydraten ten gunste van eiwitten (zoals in Dukan-dieet) of Vetten (zoals bij ketogene diëten ) is in feite de meest gebruikelijke benadering voor gewichtsverlies wereldwijd. Uit het Atkins-dieet, in 1972 ontwikkeld door DR. Robert Atkins, volgens het hedendaagse Paleo-dieet, wordt vaak als vanzelfsprekend beschouwd dat eiwitten de belangrijkste macronutriënten zijn om op te focussen. Je kunt het zien in voedings- en fitnessetiketten: inhoud eiwit wordt vaak benadrukt in de verpakking en er zijn ook specifieke producten herzien om de voedingswaarde van eiwitten te verbeteren. Eiwitrepen, eiwitcrèmes, eiwitchocolade enzovoort.

Wat zijn de redenen van deze moderne eiwitmode?

  1. In de eerste plaats staan eiwitten ook centraal in fitnessgerelateerde activiteiten. Spieropbouw heeft veel eiwitten nodig, maar ook om de vetvrije massa te behouden tijdens het sporten of weerstandsoefeningen is een voldoende hoeveelheid eiwitten nodig om te zien dat de spieren niet krimpen als gevolg van het katabole metabolisme. Dus iedereen die op een bepaald moment in zijn leven naar een sportschool gaat, leert deze "regel".
  2. Ten tweede is de rol van vetten in de voeding sterk hersteld door de vooringenomenheid die hij in het verleden had. Vetten zijn cruciaal voor veel fysiologische processen, van de spijsvertering tot de werking van het zenuwstelsel en de opbouw van celmembranen. Dus de oude overtuiging dat vetten slecht zijn, is niet meer. Veel voedingsmiddelen die rijk zijn aan eiwitten bevatten ook een goede hoeveelheid vetten, dus tegenwoordig is het meer acceptabel om een eiwitrijk dieet te volgen dat noodzakelijkerwijs een grotere hoeveelheid vetten bevat.
  3. Ten derde weten we dat "witte" vetten, de onesthetische massa die zich rond de buik ophoopt en verantwoordelijk is voor gewichtstoename, meestal wordt geproduceerd door een overmatige inname van snel brandende koolhydraten die snel worden omgezet in vet dat is opgeslagen in vetweefsels. Daarom, wanneer we proberen onze taille te verkleinen, is het eerste dat we van plan zijn te doen koolhydraten snijden.

Om deze redenen geeft de publieke opinie koolhydraten de schuld als de "vijand" in programma's voor gewichtsverlies. En diëten passen zich dienovereenkomstig aan in een perfecte vergelijking van vraag en aanbod.

Een goed voorbeeld van deze koolhydraatarme, moderne voedingswijze komt uit een Nederlands voedingsschema dat bekend staat als CSIRO Total wellbeing diet plan.

CSIRO (Acronym for Commonwealth Scientific and Industrial Research Organization) is een koolhydraatarm dieet dat wordt gepromoot als een manier om af te vallen en zelfs diabetes type 2 te voorkomen. Het bestaat uit een programma van 12 weken met maaltijd- en trainingsschema's, telefoon- en webgebaseerde tools en specifieke producten.

Het is merkwaardig om op te merken dat moderne eiwitrijke diëten niet zo veel verschillen van het eerste eiwitdieet van Atkins dat meer dan 40 jaar geleden werd uitgebracht.

De WHO benadrukt het belang van het ontwikkelen van een gezond voedingsregime, een goede gewoonte om elke dag door te gaan in plaats van een volledig pakket met oplossingen dat snel moet worden gebruikt voor snelle weegplannen. Om dit te bereiken is ook de rol van fysieke activiteit belangrijk, het andere grote probleem van een steeds sedentairere levensstijl.

Dus een trainingsroutine en het met mate eten van gezond voedsel is de beste oplossing om te leven met een goede lichaamsvorm en zonder te hoeven vertrouwen op diëten of ander gewichtsverlies.

Gepubliceerd door Henk-Jan Andijk

Ik ben een arts uit Amsterdam, Nederland